CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »

Monday, March 3, 2008

Orkestra VS Senjata Nuklear


kepada sebahagian besar daripada kita, muzik tidak lebih sekadar hiburan. Stigma kepada apa saja yang berkaitan muzik semacam tidak berubah sejak lama dulu. Ini ditambah pula dengan tahap penghayatan muzik yang rendah dan penghasilan muzik yang juga rendah nilainya.
Di negara kita, muzik hanya menghasilkan sekian banyak penyakit sosial dan mereka yang terlibat dalam muzik seolah-olah sudah menerima hakikat bahawa mereka terperosok ke kancah moral. Ini satu kebiasaan, kata mereka yang sebenarnya memberikan satu tinjauan sempit lagi dangkal terhadap seni muzik.


Tetapi apabila isu senjata nuklear Korea Utara yang mencetuskan ancaman kepada dunia mahu diselesaikan dengan muzik, kita wajar melihat semula apakah persepsi kita terhadap muzik betul atau sudah ketinggalan zaman. Baru-baru ini Amerika Syarikat (AS) membawa New York Philharmonic Orchestra, sebuah orkestra yang tersohor membuat persembahan di Pyongyang, Korea Utara.


Seluruh dunia tahu bahawa hubungan Korea Utara dengan AS sangat tegang ekoran kelantangan Korea Utara membangunkan program senjata nuklearnya.
Tetapi AS telah mengambil pendekatan psikologi apabila membawa satu persembahan muzik bernilai tinggi ke negara musuh. Muzik dimanfaatkan untuk tujuan yang tidak pernah kita bayangkan sebelum ini. Apabila AS membawa sebuah persembahan orkestra ke Korea Utara, ini memberitahu manusia boleh dilembutkan hati dan jiwa mereka dengan menghayati karya yang bernilai tinggi.


Persembahan orkestra yang tertua di AS itu dijangka membuka satu lembaran baru kepada hubungan dua negara kehadiran AS tanpa senjata sebaliknya alat-alat muzik yang menghasilkan bunyi-bunyian yang harmoni. Keharmonian muzik yang dibawa oleh AS boleh dimanifestasikan mukadimah kepada era Korea Utara dan AS.


Difahamkan persembahan orkestra ini disiarkan secara langsung oleh stesen televisyen di Korea Utara dan menjadi tumpuan rakyat kerana muzik itu dibawa oleh AS. Maka persembahan yang dibuka dengan memainkan lagu kebangsaan Korea Utara, ini tentunya mengubah tanggapan sebahagian besar rakyat di situ terhadap AS. Maka persembahan New York Philharmonic membuktikan muzik mampu memainkan peranan yang melampaui sebuah produk dalam industri yang memberikan implikasi moral kepada manusia.




Dipetik dr:Http//www.utusanonline.com.my




Komen:

Amerika Syarikat memang sudah dikenali dengan agendanya yang tersendiri setiap kali ingin menakluk sesebuah negara. Muzik memang merupakan sebuah elemen yang yang penting dalam kehidupan manusia. Namun mampukah ita melenyapkan penderitaan yang dihadapi oleh Palestin dan Bosnia. Rencana ini hanya mengaburkan mata kita dengan mengatakan muzik boleh melarikan kita seketika dari penderitaan.

0 comments: