CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »

Tuesday, March 4, 2008

Ciri-Ciri Wanita Islam



-Pakaian itu mestilah menutup aurat , sebagaimana yang dikehendaki syariat Islam.


-Tudung kepala, hendaklah dilabuhkan sehingga ke paras bawah dada.


-Bersarung kaki / berstokin untuk menutup aurat bahagian kaki.


-Pakaian tidak terlalu nipis, ketat dan sempit. Warna pakaian suram atau gelap seperti kelabu. Tidak boleh berwarna-warni, berbunga-bunga menarik dan tabarruj.




-Pakaian tidak di-kenakan wangi-wangian , kecuali ketika bersama suami di rumah.




-Tidak berhias-hias, bermake-up, bergincu bibir ketika keluar rumah.




-Juga tidak bergelang-jurai emas, ketika keluar rumah semacam hendak menunjuk-nunjuk. Pakaian tidak menyerupai kaum lelaki ataupun wanita kafir / musyrik.




-Jika keluar berjalan jangan-lah memakai kasut bertumit, sehingga berberbunyi keletok-keletok yang boleh mengganggu ketenteraman kaum lelaki.


-Jika berjalan , jangan di-lenggang-lenggokkan badan serta gaya berjalan yang juga boleh mengganggu ketenteraman kaum lelaki


Sumber:Http://www.kasihkekasih. blogspot.com/2004/ciri-ciri wanita Islam


Komen:


pada hari ini remaja semakin tidak tahu menghargai tubuh sendiri. Mendedahkan aurat sesuka hati tanpa rasa malu dan segan. kadang-kala mereka sengaja mendedahkan aurat dengan alasan mengikut trend masa kini. Ada apa dengan Fesyen?. Jika dahulu wanita terkenal dengan wadah pakaian yang menutup dan sopan dan kemas, kini adakah wanita hari ini mahu dikenali dengan imej seksi dan ranggi?. Sama-sama kita fikirkan.

1 comments:

Anonymous said...

salamalaik, pertamanya, tahniah untuk saudari kerada ade jgak membaca dan letakan artikel tentang ciri2 wanita islam, tapi, bagi saya, saudari jauh untuk menepati ciri2 wanita islam, renung2kanlah saudari, apa yg saudari komen tu memang kena atas batang tubuh saudari sendiri...wassalam